Dag 4, Van Franeker naar Dokkum - Reisverslag uit Dokkum, Nederland van Ellen en Lian Brabant - WaarBenJij.nu Dag 4, Van Franeker naar Dokkum - Reisverslag uit Dokkum, Nederland van Ellen en Lian Brabant - WaarBenJij.nu

Dag 4, Van Franeker naar Dokkum

Door: Lian en Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Lian

12 April 2017 | Nederland, Dokkum

Dag 4 is prima verlopen. Omdat er regen was voorspeld, gingen we toch maar "op tijd" fietsen. Was ook niet zo moeilijk om op tijd op te staan, want er zaten nogal wat bouwvakkers in het hotel, die heel vroeg opstonden met heel veel lawaai, leek een beetje alsof ik thuis was. Konden pas om 8.00u ontbijten, was veel minder uitgebreid als gisteren, maar toch zaten we pas rond half 10 op de fiets. We hadden gisteren besloten om de route wat in te korten, was toch niets bijzonders op de route en ook geen steden waar we moesten stempelen en dan hadden we misschien niet te veel regen.
Alleen 2 sanitaire stops gehad, bij een bakker ( waar je een zitje had voor koffie/thee) en ook nog bij een bloemen/cadeauwinkel en toen de vaart er in. Met heel veel wind in de rug, vlogen we naar Dokkum. Inclusief de stops hadden we in 3,5 uur 52km gefietst.
In Dokkum hadden we ons hotel al snel gevonden, zodat we onze fietsen lekker binnen konden zetten.
In een heel druk (altijd een goed teken) restaurantje hebben we een heerlijke salade op.
We hadden onderweg al een keramiekatelier gezien, waar je naar binnen mocht lopen, dus daar wilden we wel even gaan kijken en dat was heel leuk. Ellen heeft er nog een mooi vaasje gekocht en die dame van het keramiek gaf ons ook nog een adres van een pand, waar een pottenbakster, een edelsmid, een breister en een quiltmaakster zat. Ook daar zijn we gaan kijken, waar de pottenbakster ons vertelde dat ze bezig was met het maken van 1400 bekers voor een evenement dat in augustus in Dokkum plaats zou vinden.
Vooral Lian vond het erg jammer, dat ze geen workshop kon volgen en helaas kon ze het ook niet proberen omdat de klei te veel plakte en dan had ze haar kleren weg moeten gooien. Maar goed, bij ons in de buurt zal ook wel zoiets zijn. Nog een paar gezellige winkeltjes ingegaan en toen gingen we ons maar inchecken in het hotel. We moesten door de regen naar buiten om daar met koffers ( de mijne werd gedragen door de man van het hotel) 25 mtr. verderop een gebouw in te gaan, diverse trappen op met koffer(!) en dan zouden we onze mooie kamer zien, was pas een nieuwe zei die man. Nou ja goed, was niet echt bijzonder, maar ja, het was niet anders?!?!?
Nou de man was nog maar amper weg en Ellen zei dat ze het helemaal niets vond en wilde om een andre kamer vragen. Maakt mij niet uit, vond het vooral niets, dat we buitenlangs moesten en het was ook een hele donkere kamer, maar zag er verder wel netjes uit.
Ellen toch gebeld of we niet een andere kamer konden krijgen en dat was goed, dus nu zitten we hier. Er is wel een zaaltje naast onze kamer, waar nu een etentje is en die man van het hotel zei dat er een feestje was tot 2u vannacht, dat was wel schrikken, konden niet blijven zeuren, maar het was gelukkig een grapje. Ze zouden rond 20u weer weg zijn. Wij gaan zo lekker eten en dan zien we wel, morgen in ieder geval maar 25 km naar Leeuwarden.

• 12 April 2017 - 20:38

Rian De Rooy:

Hoi Lian en Ellen, wat ontzettend leuk om jullie reisverslagen te lezen ik heb er vandaag gelijk 4 gelezen.
    Ik wist niet eens van het bestaan van een elfstedenfietstocht. Ik lees dat dat jullie het erg naar je zin hebben en wat doen en zien jullie allemaal leuke dingen onderweg, ik dacht dat het alleen en alleen maar fietsen was. Frans weet nu ook dat Ome Berend zijn schaatsen in het museum liggen. Toch leuk om te weten zei hij. Ik wens jullie veel lol en fietsplezier en op naar de volgende dag.

• 13 April 2017 - 07:13

Mila En Boas:

Zet 'm op oma en Ellen. De laatste loodjes! En vandaag lekker winkelen in Leeuwarden :)